Az Európai Unió országai megállapodtak egy fontos közlekedési mérföldkőben: 2033-ra bevezetik az egységes digitális jogosítványt, amely mind a 27 tagállamban érvényes lesz. Ez a modern okmány személygépkocsira és motorkerékpárra egyaránt 15 éves érvényességgel bír majd, jelentősen egyszerűsítve a határokon átnyúló közlekedést.
A digitalizáció mellett azonban elmaradt egy várt egészségügyi szigorítás. A kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat bevezetéséről ugyanis az EU nem hozott közös döntést, hanem ezt a kérdést a tagállamok hatáskörébe utalta. Így országonként eltérő lesz, hogy elegendő-e majd a sofőr önbevallása vezetési képességeiről, vagy szakorvosi ellenőrzés is szükséges az engedély megszerzéséhez és meghosszabbításához.
Érdekes elem a tervezetben, hogy a háziorvosok jogosultságot kaphatnak arra, hogy jelezzék a hatóságoknak, ha páciensük egészségi állapota veszélyt jelenthet a forgalomban. Ez komoly adatvédelmi és etikai kérdéseket vet fel a beteg-orvos bizalmi viszonyban.
Míg az időskorú vezetőkre vonatkozó korlátozásokat – például a 70 év felettiek jogosítványának 5 évre rövidítését – végül elvetették, a kezdő sofőrökre fokozott figyelem irányul. Az első két évben szigorúbb sebességkorlátozások és közlekedési szabályok vonatkoznak majd rájuk, ezzel is csökkentve a tapasztalatlanságból eredő balesetek kockázatát.
A digitális jogosítvány bevezetése nemcsak technológiai újítás, hanem az európai mobilitás új fejezetét is jelenti – miközben a tagállamok továbbra is megőrizhetik sajátos közlekedésbiztonsági szemléletüket.